torsdag 14 maj 2009

Rensning!

Jag har så himla mycket att göra studiemässigt just nu och en del saker jag jobbat väldigt länge med den sista tiden har skitit sig totalt och jag har tappat lusten! Jag har suttit hela förmiddagen idag och försökt samla mig och börja i någon av alla mina måsten, men det har inte gått!
Vad har jag gjort i stället? Jag har börjat rensa en av mina garderober! Något jag inte gör alltför ofta, men det är lika roligt och jobbigt varje gång, och så känns det som om man förlorat massa dödvikt efteråt!

Den garderoben jag rensat innehåller blusar, kjolar och KLÄNNINGAR! Jag älskar klänningar! Tycker att det är det ultimata plagget och skulle utan problem klä mig i klänning varje dag om det inte vore för att jag är träslöjdslärare och det är inte helt praktiskt att vara klädd i mina vida, svepande klänningar i slöjdsalen;)

De flesta av mina klänningar är "finklänningar", som jag köpt till något speciellt tillfälle, eller för att jag förälskat mig i en vacker klänning på Tradera, och dem kan jag inte riktigt använda till vardags. Det är rätt synd, att alla dessa vackra plagg hänger där oanvända, även om det skänker mig en enorm glädje att då och då prova dem och drömma mig bort någonstans där jag bara kan vara fin!

Jag kan nu efteråt (när den tråkiga delen återstår, att packa ner allt som ska till Myrorna, eller säljas på Tradera) summera min garderob:
*klänningar
*färgglatt
*mönstrat

Det blir alltid kläder "över" på något vis när jag rensar, kläder jag inte vill bli av med trots att jag aldrig använder dem. Vad gör man av dem? Det kan vara något fint jag inte riktigt kommer i längre men nästan oftare ett plagg jag förknippar med ett tillfälle eller en period i mitt liv jag vare sig vill återgå till eller drömma mig tillbaka till, men som påverkat mig och den jag är nu. Vad betydelsen eller minnet än är, är det bara jag som har det, personer som funnits med mig vid tillfällen jag burit kläderna finns inte i mitt liv längre vare sig jag vill eller inte, och att göra mig av med kläderna blir på något konstigt sätt som om jag bryter med mina egna minnen.

Kanske skulle jag bara ta ett kort på kläderna det gäller, och sedan sätta dem i ett album, med en kort text om varför det är speciellt, ett album tar ju mindre plats än alla kläder...

En bra tanke, men jag är nog inte beredd att göra det än!

Ha det bra och var rädda om er!
Kram, Helena

Inga kommentarer: