lördag 11 juli 2009

Ny inriktning på bloggen!

Jag vet inte om detta ska kallas för en blogg! Ingen följer mig av förståeliga skäl, inget händer ju här! Anledningen till att inget händer här är att det händer så himla mycket i den vanliga världen, så jag hinner inte med riktigt! Det har gått ungefär två månader sedan mitt senaste inlägg och när jag tittar tillbaka på vad som hänt sedan dess får jag nästan svindel!

Jag skulle ju till Linköping för sista gången den här terminen och hade väldigt svårt att hinna klart med mina praktiska uppgifter och de vi skulle skriva. De praktiska för att det var svårt och för att det sket sig mest hela tiden och de skriftliga för att jag tycker att det är tråkigt! Jag har varit lärare sedan 1991, kom igen, jag tycker att jag kan den delen! Dessutom gick jag Hantverkspedagogsutbildningen 2002-2004, så jag tycker att jag kan en hel del av det vi ska sitta och krysta ur oss för att stressade lärare i Linköping som inte hinner med oss på distans, ska kunna sitta och se att vi gjort det vi ska. Nog om det! Jag blev klar, min drake blev grönglittrande och fin och skåpet är jag extremt nöjd med. Det var trevliga dagar i Linköping, med en liten sightseeing och kvällsmat på stan. Jag har nu fått reda på att jag är godkänd på den här kursen med, så nu är hälften gjort, hurra för mig!

Slutet av maj är alltid väldig stressig i skolvärlden, i år var det inget undantag! Vid varje slöjdpass sedan påsklovet har någon elev stirrat på mig med stressad blick och frågat: "Hur många gånger är det kvar? Hinner jag bli klar? Har du extraslöjd annars?" och jag har försökt att inte dras med i deras stress eftersom jag har mer än nog med min egen.
Maj blev alltså intensiv, med resultat att alla blev klara, och jag blev sjuk! På avslutningsdagen kände jag mig risig och blev hemskickad när en kollega nästan brände sig på mig! Jag hade hög feber som inte gav med sig på flera dagar. Nu fick jag inte ligga och tillfriskna i lugn och ro, för äldsta flickan blev hemskickad från skolan samma dag med löss! Jag behandlade hennes hår, kammade det midjelånga trasslet och sedan gjorde jag det som kändes bäst för oss båda, jag lät henne spela spel på min dator, och jag gick och la mig och sov i tre timmar!

I denna feberyra kvällen efter ringde en kompis och frågade om vi ville kolla på ett radhus mittemot deras hus, vi hade missat visningarna men hon kunde kolla om vi fick komma ändå. Sagt och gjort, jag stramade upp mig så mycket jag kunde och sedan gick vi dit hela familjen. Det är rätt konstigt att titta på ett hus när de som bor där är där! Vad ska man säga annat än att det är fint? Annars på visningar kan man ju vara rätt brutalt ärlig, man letar fel och försöker se lagom ointresserad ut för att inte någon annan ska se att man verkligen funderar på hur det skulle se ut när man fått flytta in själv! Nu ville jag bara komma därifrån så snabbt som möjligt, mådde verkligen jättedåligt och hade svårt att stå upprätt. Vi tittade runt i alla rum, och fick lite information som säljaren trodde kunde vara intressant för oss, sedan tackade vi för att vi fått komma och vacklade hem igen. Hur som helst, huset var fint och jag ringde mäklaren morgonen efter. Budandet sköts via sms, mycket nervpirrande och jobbigt! Är det tyst för att folk hoppat av eller för att de räknar på hur mycket de ska höja? Strax efter lunch ringde mäklaren mig och sa att säljarna hade avslutat budgivningen.
-Jaha, sa jag, hur mycket fick de?
-De har avslutat budgivningen för de andra intresserade, de vill sälja huset till er för ert sist lagda bud, svarade mäklaren glatt.
Detta var lite svårt att greppa, men kl.17.00 satt vi på mäklarkontoret och skrev kontrakt, jag fortfarande med feber!

Så nu är det helt annan stress som gäller, här ska det säljas lägenhet och för att det ska gå måste man fixa en hel del, som liksom bara blivit ogjort, väldigt länge! Våra sommarplaner fick ändras lite, så att vi ska hinna röja och att barnen ändå ska kunna njuta av att vara lediga. Vi åkte ut till Ljusterö över midsommar och det var ljuvligt! Det är så vackert att själen hummar nöjt och det går inte att stressa, det finns inget att stressa för. Tjejerna lekte både ute och inne, höll sams och var ovanligt harmoniska, vi dansade runt midsommarstången, plockade blommor, var nere på stranden och bara njöt av lugn, ledighet, naturen och att vara tillsammans, vår lilla familj!

Väl hemma igen på tisdagen blev det mer intensivt, vi städade som galningar för att mäklaren skulle komma och smida planer med oss, jag var och klippte tjejerna, hårömma lilla T med sina krullockar för första gången, men det gick så bra, hon var så nöjd med att få sitta och spegla sig så länge! Vi hälsade på kompisar vi inte träffat sedan innan jul, lämnade in bilen för någon fixning och så packade vi. På torsdagkvällen åkte vi ner till Öland och där var det underbart! Fantastiskt väder, varmt i vattnet, våra goda vänner (och blivande grannar) kom ner och bodde i Lillstugan i en vecka och vi åt och drack gott, sov länge på mornarna, gjorde lite lagomma utflykter och hela tiden höll våra fyra barn sams! Fantastiskt! Vännerna åkte vidare till Gotland i söndags och i tisdags åkte jag och N hem för att fixa allt! Tjejerna är kvar med mina föräldrar och alla låter så himla glada och nöjda när jag ringer, så vi kan slita på här utan dåligt samvete!

För sliter, det gör vi! Till vår lägenhet hör tre förråd, två av dem hade vi ingen koll på vad de innehöll. Inte så ovanligt kanske, men det ena av de förråden är på 15kvm, så det ryms enormt mycket att inte ha koll på! Vi började med att tömma det lilla förrådet och lägga saker i olika högar i gången utanför. En hög för saker som skulle slängas, en som skulle till Myrorna och en som skulle sparas. Vi ställde sedan in färdigpackade lådor i det lilla förrådet, bara saker vi visste ska med till nya huset. När det var klart var halva förrådet fortfarande tomt! Vi öppnade då det stora förrådet, där vi börjat bra med lagerhyllor, men tröttnat på vägen och de senaste åren bara ställt in saker där det fått plats... Nu skulle vi (jag) strukturera! Vi rotade fram sådant vi vill spara och fyllde det lilla förrådet så mycket vi kunde. Vi hann lite annat i onsdags också, vi var på IKEA och köpte madrasser, lådor och lite annat att styla med och så köpte vi ny tvättmaskin för den gamla gick sönder före midsommar. I lägenheten skapade vi ett imponerande kaos i vårt försök att hinna så mycket som möjligt! Vi packade ner fyra fulla bokhyllor och 7 cd-ställ i lådor.

I torsdags var vi nere i det stora förrådet i stort sett hela dagen, vi upprepade vår procedur; ut med allt, sortera i tre högar och när det var tomt längst in flyttade vi dit lagerhyllorna och började fylla på. När vi fått in det som skulle vara kvar hade vi fyllt 1/3! Bra med mycket space eftersom vi ska ta ner en massa möbler så att det ser luftigt och stort ut på korten och på visningarna. På torsdagen hade vi bilen inne för att byta ruta, vi hade tvättstugan och vi fortsatte med packandet också.

I går bar vi ner våra tunga bokhyllor till förrådet och sedan koncentrerade jag mig på tjejernas rum. Det är bra mycket lättare att göra det när de inte är hemma, att få tid att tänka ut bra lösningar, prova och att slänga! Jaa, jag har slängt saker som tillhör mina barn! Hur ska man annars kunna få plats? Jag har slängt trasiga saker, sådant de inte lekt med sedan stenåldern, men främst har jag organiserat det som är kvar, vilket är väldigt mycket! Jag har möblerat om också och det blev riktigt bra! Under tiden jag gjorde det bar N ner alla lådor vi packat och körde till tippen några gånger. På kvällen sydde jag små påsar i turkos frotté att ha bra saker i i badrummet. Jag har bygt en hylla med krokar som det hängde köpta påsar i förut, men de är för stora, så jag sydde nya.

I morse vaknade jag före 4 och låg och vände och vred på mig i en timme innan jag bestämde mig för att gå upp. Jag läste en halv bok och sedan målade jag om två badrumshyllor. Nu är klockan snart halv nio och jag tror att N vaknar snart. På programmet i dag står städning och styling! Vi måste försöka få det att se trevligt ut fast det inte är så här vi har det i vanliga fall! Vardagsrummet blir väldigt kalt när man tar bort alla bokhyllor och cd-ställ! Vi får nog åka och införskaffa lite lull-lull som blommor, en och annan lampa och se om det kan göra underverk.

Vi fortsätter städa och styla i morgon för på måndag kl.10 kommer mäklaren och fotografen och då ska allt vara klart! När de gått ska vi packa och åka tillbaka till Öland, det ska bli så skönt och härligt att få kramas med tjejerna, jag saknar dem verkligen! Någon gång nästa vecka åker vi till Skåne, stannar knappt en vecka, tillbaka till Öland för att fira min fyrtionde (fy!) födelsedag och sedan i mitten av v.31 åker vi hem! Då har vi två veckor kvar av sommarlovet, vi ska ta det lugnt och se vad barnen vill göra, åka ut till Ljusterö några dagar och förbereda för visningar av lägenheten 9-10 augusti, och sedan börjar vi jobba igen! Hoppas att vi får fint väder när vi är på Öland, i Skåne och när vi kommer hem igen, så vi känner att vi haft ledigt och inte bara fixat i förråd och lägenheten. När terminen börjar börjar ju min kurs i Linköping igen, så tiden fram till flytten 9 oktober flyger säkert fram! Hoppas bara lägenheten blir såld så vi slipper ha fler visningar och oroa oss mer!

Jag har en väldigt stark känsla av att det kommer att ordna sig till det bästa, att det verkligen är meningen att vi ska flytta till det här huset och att vi ska bo där länge! Det ska bli så roligt att flytta in och göra det till vårt! Så fort jag fått lite tid över har jag bläddrat i inredningstidningar, rivit ut sådant jag tycker är fint och lagt i plastfickor i en pärm. Det är roligt att fundera på hur vi kan ha det i trädgården också, det är en hörntomt, så den är rätt stor. Jag vill plantera blommor, klippa gräs och ha en fin uteplats! Jag vill ha ett fågelbad i betong och en gunga någonstans, åh, vad jag längtar!

Men nu ska jag ta tag i allt som ska göras idag, så får vi se när jag hinner med nästa uppdaterning av denna torra blogg!

Ha det så bra, var rädda om er och njut av sommaren!
Kram, Helena

Inga kommentarer: